De afgelopen drie weken hebben wij als fietsliefhebbers het geluk gehad om te mogen genieten van de Tour de France. De grootste wielerwedstrijd houdt sportliefhebbers over de hele wereld bezig. Wanneer je naar de cijfers kijkt zoals gemiddelde snelheid en de getrapte vermogens, kun je je afvragen hoe het kan dat de renners zó hard gaan. Dit is het resultaat van jarenlange ontwikkeling van de sport. In deze blog duiken we in op de factoren die bepalen waarom de gemiddelde snelheid bij de Tour de France zo hoog is.

De beste materialen voor de hoogste gemiddelde snelheid

Ieder onderdeel, elk kledingstuk, iedere gram voeding en de herstelmethoden zijn van de hoogste kwaliteit tijdens de Tour de France. Vaak worden door de fietsmerken de nieuwste technische snufjes bewaard tot vlak voor de Tour. Hiermee proberen de teams een voordeel te vinden ten opzichte van de concurrentie. Zo worden de racefietsen ieder jaar weer een beetje beter gemaakt. De frames zijn aerodynamischer, lichter en hebben een betere krachtoverbrenging. Ook de wielerkleding verbeterd iedere editie weer. Denk hierbij aan verbeterde koeling en een lagere luchtweerstand. Door de betere fietsen en kleding kunnen de renners een hogere gemiddelde snelheid halen met hetzelfde vermogen.

Racefiets met Limburgs landschap als achtergrond

Wij bij TBT Sportwear proberen altijd te leren van de kleding die te zien is tijdens de Tour de France. Onze fietskleding kan ook op veel vlakken tippen aan die van de profs. Zo maken wij gebruik van ademende stoffen, dezelfde hoge afwerking zoals ritsen van YKK en een zelfontwikkelde sportieve pasvorm. Ook kun jij net zoals de rijders in het peloton van de Tour de France jouw sponsoren of favoriete kleuren in het ontwerp van de wielerkleding verwerken. Je zult er niet direct even hard mee gaan, maar je ziet er in ieder geval net zo professioneel uit! Voorbeelden van onze wielerkleding kun je vinden in ons portfolio.

Professionalisering op ieder vlak

Naast de verbeterde materialen worden er ieder jaar ook stappen gezet in de professionalisering van de sport. Alle trainingsritten en bijbehorende hartslagen en vermogens worden nauwkeurig bijgehouden. Ook wordt al het eten gewogen zodat de wielrenners op hun ideale gewicht blijven. Veel toprenners hebben hun eigen persoonlijke coach en materialen. Niets wordt aan het toeval overgelaten wanneer een aankomt op de voorbereidingen voor de Tour de France. Deze professionalisering draagt vervolgens weer bij de hoge gemiddelde snelheid tijdens de Tour de France.

Dat komt ook omdat de sport al jarenlang grote sponsoren aantrekt. Deze geldschieters willen natuurlijk dat hun ploegen zich in de kijker rijden en etappes of klassementen winnen. De financiële steun vanuit de sponsoren wordt ingezet om alles te optimaliseren. Wielrennen is dus allang geen sport voor de armen meer, zoals het vroeger wel is begonnen.

Meer kennis = hogere gemiddelde snelheid

Wielrennen is een van de oudste sporten ter wereld. Door de jaren heen is er ontzettend veel kennis vergaard over trainen, voeding en materiaal. Er wordt nu slimmer getraind en beter hersteld. Dit gebeurt al op hele jonge leeftijd waardoor renners op jeugdniveau al geweldige prestaties laten zien. Hierdoor bereiken wielrenners veel eerder een hoog niveau en zie je de gemiddelde snelheid in het peloton toenemen. Dit komt doordat nu niet alleen de kopmannen, maar eigenlijk alle renners een dusdanig hoog niveau hebben dat alle knechten ook ontzettend hard op kop kunnen rijden aan het begin van de etappes. Combineer dat met het bizar snelle klim- of sprintwerk van de kopmannen, dan vliegen de gemiddelde snelheden tijdens de etappes soms ver over de 45 kilometer per uur.

Zoals je hebt kunnen lezen gaan de wielrenners van de Tour de France niet alleen maar hard op basis van hun talent. Het is een combinatie van hard en slim trainen, ontzettend veel technologische ontwikkelingen en grote financiële investeringen om de beste prestaties te kunnen leveren. Zet dus elke dag de televisie aan om niks van dit spektakel te missen!