Hoe fiets je het beste over kasseien?
Vandaag staat Parijs-Roubaix weer op het programma. Voor veel wielrenners en toeschouwers is dit een hoogtepunt van het wielerseizoen. Deze brute koers sloopt zelfs de meest getrainde wielrenners. Dit jaar gaan Matthieu van der Poel, Mads Pedersen, Wout van Aert en zelfs Tadej Pogacar strijden om de winst. In de koers van 260 kilometer leg je in die afstand maar liefst 55 kilometer aan kasseien stroken af. Deze oude boerenwegen zijn uit puntige keien opgebouwd waardoor het fietsen op deze wegen een hel is. Daarom is de bijnaam van Parijs-Roubaix dan ook “L’enfer du Nord”, Frans voor de Hel van het Noorden.
Tips om hard over kasseien te fietsen
De beste tip is om zo snel mogelijk over de kasseien te vliegen. Hoe harder jij gaat, hoe minder je last hebt van de kasseien. Je raakt dan enkel de toppen van de stenen en je zakt niet te veel weg in de groeven. Wanneer dat gebeurd is de impact van elke kassei veel groter.
Daarnaast is het verstandig om niet te zwaar op jouw zadel te gaan zitten. Draag jouw lichaam vanuit jouw voeten en niet vanuit jouw zitvlak. Jouw fiets springt alle kanten op waardoor je beter jouw lichaam stil kunt houden, net iets boven het zadel. Hierdoor fungeren jouw armen en benen als een soort springveren en vang je de klappen beter op. Hou het stuur met jouw jouw handen stevig maar ontspannen vast. Ook hier wil je zo veel mogelijk vering in jouw polsen, ellenbogen en schouders houden. Zo vang je kuilen en hobbelige stenen het beste op.
De juiste wielerkleding is ook een belangrijk element in de voorbereiding op het fietsen over de kasseien. Een goede fietsbroek is daarvan het allerbelangrijkste. Het zeem wordt tot het uiterste getest op de slechte wegen. De wielrenbroeken van TBT Sportwear zijn uitgerust met zemen die deze test zijn doorstaan. Onze Classic wielrenbroek en High Performance wielrenbroek zullen jouw zitvlak zo goed mogelijk beschermen.
De laatste tip gaat over jouw materiaal. Kies voor bredere, stevigere banden als je over de kasseien gaat fietsen. De toppers rijden tegenwoordig met 32 millimeter brede banden. Door de breedte heb je een steviger oppervlakte en schiet je minder snel tussen de kasseien met jouw wielen. Een ander voordeel van deze brede banden is de luchtdruk die je daarin hoeft te stoppen. Bredere banden kunnen met een lagere luchtdruk gereden worden. Deze zachtere banden vangen ook weer een deel van de oneffenheden van de kasseien op. Het zal nooit comfortabel worden, maar alle beetjes helpen!
Onderhoud aan de kasseien
Ieder jaar is er een grote groep vrijwilligers die de stroken controleren en onderhouden. Hoewel de zwaarte en charme van de koers bepaald wordt door de slechte wegen, mag het natuurlijk niet onnodig gevaarlijk worden. Zo is het van groot belang dat gevaarlijk uitstekende punten worden weggehaald en het gladde gras zo goed mogelijk tussen de kasseien wordt weggehaald. Voor het gras hebben ze daar tegenwoordig een slimme truc voor bedacht. Een maand voor Parijs-Roubaix laten ze een grote groep schapen en geiten los op de strook in het bos van Wallers. Deze dieren eten het gras tussen de kasseien en zorgen er voor dat de weg weer goed begaanbaar is. Dat is nog eens een biologische oplossing!