Wat is een goed gemiddelde snelheid bij het wielrennen?
Een goede gemiddelde snelheid tijdens het wielrennen hangt af van verschillende factoren zoals de afstand van de rit, de moeilijkheidsgraad van het parcours, de weersomstandigheden en de individuele vaardigheden van de renner. Over het algemeen wordt een gemiddelde snelheid van ongeveer 25 kilometer per uur als goed beschouwd voor recreatief wielrennen. Voor meer ervaren of competitieve renners kan de gemiddelde snelheid oplopen tot 30-32 kilometer per uur of meer. Mocht je in een groep gaan fietsen zal de gemiddelde snelheid makkelijker oplopen dan dat je alleen een lekker rondje gaat fietsen.
Het snelheidsverschil tussen wielrennen in een groep en individueel wielrennen
Over het algemeen is in een groep fietsen altijd sneller dan een individuele wielrenner vanwege de voordelen van ‘drafting’. Dit is het verminderen van de luchtweerstand door achter een andere renner te rijden. Hierdoor kan een wielrenner tot wel 30% minder energie verbruiken. Hierdoor raak je minder energie kwijt aan door de wind rijden en kun je in een groep dus sneller rijden dan een individuele wielrenner.
In een groep kunnen wielrenners ook elkaar aflossen in het op kop rijden, waardoor ze elkaar kunnen helpen om een hogere gemiddelde snelheid te behouden. Echter kan het tempo in een groep ook verhoogd worden tot een niveau dat sommige renners niet aankunnen waardoor ze gedwongen worden om af te haken of het risico lopen zichzelf uit te putten. Daarom is het in de grote wielerwedstijden altijd erg interessant om de ploegentijdrit te bekijken. Dan moet er een uitgebalanceerde tactiek zijn zodat elke rijder zich voor 100% kan geven maar zichzelf niet te vroeg kapot rijdt.


Voordeel van individueel wielrennen
Individueel wielrennen kan echter ook voordelen bieden. Denk aan het verbeteren van het vermogen om een eigen tempo aan te houden, geen rekening hoeven houden met het tempo van anderen en rustigere omgeving om in te fietsen zonder afleidingen en onzekerheden van het rijden in een groep. Je hoeft bijvoorbeeld na je kopbeurt niet opnieuw aan te pikken bij de groep en je kan jouw wattage en hartslag op een steady state brengen waar sommige wielrenners erg veel profijt van hebben.
Uiteindelijk hangt het snelheidsverschil tussen groepswielrennen en individueel wielrennen af van verschillende factoren waaronder de kwaliteit en grootte van de groep, het niveau van de individuele renners, de weersomstandigheden en de aard van het terrein. Ook kan een groep pas goed samenwerken als iedereen weet wat er gedaan moet worden. Op die manier kan de groep als één machine opereren.
Heb je nog vragen over dit artikel? Neem contact met ons op en wij beantwoorden gratis al jouw wielren-gerelateerde vragen!
Voor wat extra snelheid, Bekijk onze Aero wielerkleding ontwerp pagina. Niet alleen een Aerodynamisch wielerpak maar ook nog eens in een eigen ontwerp!
Met sportieve groet,
De mannen van TBT
Leg mij uit waarom men wielrennen een zware sport vind. Er is geen fysieke sport te bedenken die je 5 dagen lang 5 uur kunt uitoefenen. Schaatsen, hardlopen, roeien enz enz. Zijn door lichamelijke overbelasting van spieren , gewrichten , vezels enz. Niet mogelijk de volgende dag weer 5 uur te sporten. Zelfs knieën , achillespezen kunnen dat makkelijk aan. Gaat om longinhoud dus herstel is na nachtrust oké . A.u, b maak mij duidelijk dat 80% van de tijd niemand het moeilijk heeft. Groet.
Hoi Frits, u heeft even op een antwoord moeten wachten maar wij komen graag terug op uw reactie.
Ik denk dat er twee kanten zijn aan dit verhaal. Aan de ene kant heb je helemaal gelijk. Wielrennen is een sport die je, zolang je binnen jouw limieten blijft, urenlang en dagenlang kunt uitoefenen. Dit is waarschijnlijk ook een van de redenen waarom deze sport zo populair is. Aan de andere kant kan iedereen vermoeid raken als ze maar hard genoeg en lang genoeg fietsen. Voor een recreant kan dat al na twee uur zijn, voor profwielrenners pas na twee weken vol koersen.
Wanneer je lang en/of hard fietst zullen je spieren vermoeid raken. De schade die spieren dan oplopen is anders dan bij sporten met een hoge impact zoals hardlopen, voetbal of tennis. Bij dit soort sporten krijgen de spieren veel schokken en worden ze voor korte periodes maximaal gebruikt. De scheurtjes die dan ontstaan in de spieren zorgt voor de spierpijn. Bij wielrennen is het vooral het uitputten van de glycogeenvoorraad in de spieren waardoor ze zeurderig en vermoeid voelen. Hier moet je dus ook van herstellen, net zoals spierpijn. Zodra de energievoorraad weer is aangevuld zullen jouw spieren weer fris voelen en ben je klaar voor de volgende rit.
We kunnen nog dieper ingaan op jouw vraag maar ik hoop dat je je hier in kunt vinden!
Sportieve groet,
De mannen van TBT Sportwear