Wat is een goed gemiddelde op een gravelbike?

In de laatste jaren is fietsen op gravel als zijtak van het wielrennen enorm gegroeid in populariteit. Je komt op bijzondere plekken en kan op wegen rijden die voor de racefiets onbereikbaar zijn. Daarnaast is het qua houding op de fiets en belevenis echt een discipline die precies tussen het mountainbiken en racefietsen in zit. Ook speelt de community van het gravelen een grote rol in het succes. Je merkt dat het op gravelevenementen altijd gemoedelijk is en iedere prestatie wordt even veel gevierd. In deze blog vertellen wij jou wat een goed gemiddelde is op de gravelfiets en wat daar allemaal invloed op heeft.

Ondergrond bepaalt (bijna) alles

Wat veruit de grootste impact heeft op jouw gemiddelde tijdens het fietsen op jouw gravelbike is het type ondergrond. Anders dan op de racefiets kun je met een gravelbike de onverharde paden op. Zand, klei en grind zijn geen probleem voor een gravelbike. Maar er zit hierdoor ook veel verschil in de snelheid die je kunt behalen op de paden. Op een pad vol plassen, kuilen en modder moet je blij zijn de 20 kilometer per uur aan te tikken. Op een vlak pad met goed aangestampt zand kun je dezelfde snelheden halen als op een racefiets. Voor goed getrainde fietsers moeten snelheden boven de 40 kilometer per uur haalbaar zijn op zo’n strook. Al met al zal het gemiddelde dus net wat lager liggen dan met het wielrennen op de weg. Als het relatief meevalt hoe slecht de paden erbij liggen zou je binnen 5 kilometer per uur verschil met jouw gemiddelde op de racefiets moeten kunnen blijven.

Een laatste factor is natuurlijk jouw wielerkleding. Laten wij, TBT Sportwear, daar nu net gespecialiseerd in zijn, en dan wel in zelf te ontwerpen wielerkleding. Onze wielerkleding kan jou voor vele uren voorzien van de juiste warmteregulatie en support in de wielrenbroek. Omdat je bij ons de wielerkleding zelf kunt ontwerpen kun je een gave outfit samenstellen die perfect past bij het fietsen op een gravelbike. De trend is nu dat de gravel-community veel gebruik maakt van matte natuurlijke kleuren, zodat je perfect blend met de omgeving. Wij kunnen je adviseren over jouw ontwerp. Benieuwd naar hoe wij te werk gaan? Kijk dan op onze pagina “wielerkleding ontwerpen” om in een duidelijk overzicht te zien hoe jij custom wielerkleding kunt ontwerpen bij ons.

https://www.cyclingnews.com/features/the-secrets-of-strade-bianche/

Materiaal speelt een grote rol

Zoals door de bovengenoemde punten duidelijk wordt kan het inspelen op de verschillende ondergronden jouw gemiddelde positief of negatief beïnvloeden. Dat zit hem vooral in de bandenkeuze. Uiteraard moet de gravelbike goed schakelen, de ketting soepel lopen en moeten de banden van goede kwaliteit zijn dat de niet snel lek raken. De bandenkeuze heeft vooral te maken met de breedte, het profiel en de bandenspanning. Bredere banden geven jou een groter steunoppervlak, wat goed werkt op losse ondergrond zoals zand. Het profiel bepaalt hoe goed de band snijdt in de ondergrond en dat bepaalt op zijn beurt weer hoe veel grip je hebt.

Je kunt veel variëren en spelen met deze drie factoren. Lage bandenspanning in brede banden met een grof profiel werken perfect in drassige gebieden maar fietsen veel te zwaar op harde en droge paden. Ook op zand is een grof profiel niet aan te raden omdat de banden zich dan ingraven. Anderzijds is het ook niet slim om met dunne, gladde en harde banden een bos in te duiken waar het veel heeft geregend. Je zult dan in de bochten veel moeite hebben om niet weg te slippen. Wanneer je door ervaring steeds beter weet welke spanning en type band past bij jouw graveltocht zul je zien dat je gemiddelde omhoog gaat.

Bij vragen neem vijblijvend contact met ons op.

Sportieve groet,

De mannen van TBT

Rijdersgewicht (kg)Bandbreedte 23mm (bar)Bandbreedte 25mm (bar)Bandbreedte 28mm (bar)
< 506,0 – 7,05,5 – 6,54,5 – 5,5
50 – 606,5 – 7,56,0 – 7,05,0 – 6,0
60 – 707,0 – 8,06,5 – 7,55,5 – 6,5
70 – 807,5 – 8,57,0 – 8,06,0 – 7,0
80 – 908,0 – 9,07,5 – 8,56,5 – 7,5
90 – 1008,5 – 9,58,0 – 9,07,0 – 8,0
> 1009,0 – 10,08,5 – 9,57,5 – 8,5

Let extra goed op de volgende punten:

  • Controleer de maximale bandenspanning die op de zijwand van de band staat vermeld en overschrijd deze niet.
  • Houd rekening met wegomstandigheden: bij natte of slechte wegen kan een iets lagere spanning meer grip en comfort bieden.
  • Gebruik een goede fietspomp met een nauwkeurige drukmeter om de bandenspanning te meten en in te stellen.